9 lutego 2006 roku, na posiedzeniu Prezydium Zarządu Głównego Związku OSP RP, przyjęto regulaminy zdobywania specjalności pożarniczych MDP. Specjalności zdobywa się indywidualnie i samodzielnie. Specjalności można zdobywać podczas codziennej pracy w drużynie oraz podczas pobytu na obozie lub zimowisku pożarniczym. Przed podjęciem decyzji należy zapoznać się z wymaganiami poszczególnych specjalności i przemyśleć, w jaki sposób będzie można je zdobyć. W czasie zdobywania specjalności można korzystać z rady dowódcy drużyny, opiekuna, a także korzystać z książek lub fachowych czasopism. Po zaliczeniu - spełnieniu wszystkich wymagań dla zdobycia danej specjalności należy przekazać dowódcy drużyny wypełnioną kartę próby specjalności. O przyznaniu specjalności decyduje rada drużyny lub rada obozu - zimowiska. Fakt zdobycia specjalności wpisuje się do legitymacji członkowskiej MDP. Oznakę - plakietkę zdobytej specjalności nosi się na prawym rękawie munduru wg następujących zasad: w przypadku zdobycia jednej specjalności - umieszcza się ją na środku ramienia, 5 cm poniżej wszycia rękawa, w przypadku zdobycia dwóch specjalności umieszcza się je obok siebie, w jednym rzędzie 5 cm poniżej wszycia rękawa, w przypadku zdobycia kolejnych specjalności stosuje się zasadę, że każda z nich jest umieszczana symetrycznie, poniżej w następnych rzędach (po 2 w rzędzie - w poziomie), najbliżej wszycia rękawa nosi się oznaki specjalności grupy młodszej. Dopuszcza się możliwość tworzenia własnych specjalności, uwzględniających potrzeby drużyny i środowiska lokalnego (np. ratownik wodny, krajoznawca, informatyk). Specjalności zdobyte przed wprowadzeniem nowego regulaminu zachowują ważność.
|
 |
FLOREK 1. Zapoznał się z postacią św. Floriana - patrona strażaków 2. Poznał ogólną historię ochrony przeciwpożarowej 3. Zebrał pamiątki strażackie i zaprezentował je swoim kolegom 4. Przyglądał się uroczystościom z okazji Dnia Strażaka 5. Uczestniczył w uroczystej akademii zorganizowanej dla strażaków |
 |
WOJTEK 1. Zainteresował się pracą strażaka 2. Złożył wizytę w JR-G PSP albo OSP 3. Zadawał pytania z zakresu pożarnictwa strażakowi pełniącemu służbę 4. Namalował rysunek, napisał krótkie opowiadanie lub zaprezentował krótką rymowankę przedstawiającą pracę strażaka 5. Przeczytał lub poprosił o przeczytanie książki "Jak Wojtek został strażakiem?" |
 |
STRAŻAK SAM 1. Oglądał przebieg zawodów sportowo-pożarniczych lub ćwiczeń do nich przygotowujących 2. Potrafi rozwinąć wąż pożarniczy W-25 i W-52 3. Wie, jak wygląda prądownica i do czego służy 4. Potrafi założyć hełm MDP wraz z pasem i toporkiem 5. Pomagał przy konserwacji drobnego sprzętu pożarniczego |
 |
ŻAREK 1. Zna ogólne warunki powstawania pożaru 2. Nazywa podstawowy sprzęt gaśniczy będący na wyposażeniu straży 3. Wie, w jaki sposób zabezpieczyć ognisko oraz jak je zagasić 4. Wymyślił hasła i ostrzeżenia o tematyce przeciwpożarowej |
ISKIERKI
|
 |
ŁĄCZNIK ZWIADOWCA Wiedza: 1. Zna sposoby łączności wykorzystywane w czasie działań ratowniczo-gaśniczych przez OSP i PSP. 2. Wie, co oznaczają skróty OSP, JOT, MDP, Z OSP RP, GCR, PSP, JRG, CPR, KSRG, WSKR. 3. Zna sposoby i urządzenia służące do alarmowania straży pożarnych i mieszkańców o grożącym niebezpieczeństwie. 4. Zna rodzaje materiałów palnych i niepalnych występujących w różnego rodzaju budynkach (mieszkalnych, biurowych, szkolnych itp.). Umiejętności: 1. Umie powiadomić w prawidłowy sposób odpowiednie służby ratownicze o zaistniałym zagrożeniu. 2. Umie zastosować i pokazać znaki gestowe stosowane w czasie akcji ratowniczo- gaśniczych przez straże pożarne. Umie nawiązać łączność przy pomocy radiotelefonu. 3. Umie przekazywać rozkazy lub polecenia szybko i prawidłowo osobom, do których są skierowane. 4. Umie prawidłowo zachować się w przypadku zauważenia zagrożenia pożarowego. |
 |
ZNAWCA ZASAD PRZECIWPOŻAROWYCH Wiedza: 1. Wie, jakie są najważniejsze przyczyny powstawania pożarów, wie, co sprzyja rozprzestrzenianiu się pożarów, zna zagrożenia ekologiczne. 2. Wie, jakie zasady przeciwpożarowe obowiązują na terenach leśnych i w gospodarstwach rolnych. 3. Wie, jaki sprzęt podręczny powinien się znajdować w gospodarstwach rolnych, szkole i w budynkach mieszkalnych. 4. Wie, jak prawidłowo użytkować urządzenia elektryczne, grzewcze i gazowe. Umiejętności: 1. Umie wskazać miejsca szczególnego zagrożenia pożarowego na terenie swojej miejscowości lub miejsca pobytu. 2. Umie prawidłowo wybrać i przygotować miejsce na rozpalenie ogniska. 3. Umie posługiwać się sprzętem gaśniczym znajdującym się w gospodarstwie rolnym i szkole. 4. Umie wskazać miejsca i sytuacje, w których sprawcami pożaru mogą być dzieci. |
 |
POMOCNIK STRAŻAKA Wiedza: 1. Zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i MDP oraz stopnie funkcjonariuszy PSP 2. Wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka. 3. Wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu. 4. Wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy. Umiejętności: 1. Umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka. 2. Umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą. 3. Umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego i prawidłowym ułożeniu sprzętu w magazynie i na samochodzie bojowym. 4. Brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych dla MDP. 5. Umie wykonać podstawowe elementy musztry. |
 |
SPECJALISTA PODRĘCZNEGO SPRZĘTU GAŚNICZEGO Wiedza: 1. Wie, jaki sprzęt zaliczamy do podręcznego sprzętu gaśniczego. 2. Wie, do czego służą poszczególne rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego. 3. Wie, jaki sprzęt gaśniczy powinien znajdować się w gospodarstwie rolnym. 4. Wie, jak obsługiwać podręczny sprzęt gaśniczy. Umiejętności: 1. Umie zastosować w razie potrzeby podręczny sprzęt gaśniczy. 2. Umie wskazać miejsca pobierania wody do celów gaśniczych w swojej miejscowości lub miejscu pobytu. 3. Umie odróżnić rodzaje gaśnic i wskazać do gaszenia jakich rodzajów pożarów służą. 4. Umie odróżnić sprzęt służący do gaszenia urządzeń elektrycznych pod napięciem. |
PŁOMYKI
|
 |
RATOWNIK Wiedza: 1. Zna adres i telefon pogotowia ratunkowego, lekarza rejonowego, najbliższego szpitala, potrafi wezwać lekarza do wypadku i przekazać dyspozytorowi potrzebne informacje. 2. Zna zawartość apteczki oraz przydatność znajdujących się w niej środków, wie gdzie Jest ona przechowywana w remizie, samochodzie pożarniczym i w szkole. 3. Zna przyczyny i rodzaje oparzeń I, II i III stopnia. 4. Zna sposoby ratowania i udzielania pierwszej pomocy osobom, które zemdlały, uległy zatruciu czadem, porażeniu prądem lub piorunem. 5. Zna sposoby ratowania dzieci chorych z pożaru (wie, gdzie należy ich szukać) oraz jak ratuje się z pożaru zwierzęta domowe i ptactwo. Umiejętności: 1. Umie przeprowadzić resuscytację, potrafi ją wykonać na fantomie. 2. Umie udzielić pierwszej pomocy w przypadku powstania rany, złamania kończyny, krwotoku oraz zwichnięcia; potrafi zorganizować opiekę nad chorym do czasu przybycia lekarza. 3. Umie udzielić pomocy przy oparzeniach, zastosować pozycję boczną ustaloną. 4. Umie zmierzyć puls u osoby poszkodowanej w różnych miejscach ciała. 5. Umie zastosować kilka sposobów przenoszenia osób poszkodowanych (bez pomocy noszy i na noszach). |
 |
ORGANIZATOR PRACY SPORTOWEJ Wiedza: 1. Zna regulaminy zawodów sportowo-pożarniczych dla młodzieży (regulamin krajowy i CTIF), wie, jakie występują dyscypliny, potrafi te dyscypliny omówić. 2. Zna przynajmniej 3 gry ruchowe i potrafi je przeprowadzić podczas zbiórki drużyny. 3. Zna kilka popularnych gier sportowych - zabaw zespołowych i indywidualnych, które można wykorzystać w czasie zbiórek drużyny. 4. Zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w czasie zbiórek drużyny i w czasie gier ruchowych oraz ćwiczeń ze sprzętem pożarniczym. Umiejętności: 1. Zorganizował dla członków swojej drużyny bieg patrolowy z konkurencjami przydatnymi w pracy strażaka (bieg po równoważni, wchodzenie po drabinie, przeskok przez rów, próby orientacji, itp..). 2. Potrafi posługiwać się mapą, określić kierunki stron świata za pomocą przedmiotów terenowych i busoli. 3. Umie naszkicować plan sytuacyjny miejsca, w którym się znajduje lub plan działań gaśniczych w terenie. 4. Pomagał w zaplanowaniu i przygotowaniu wycieczki dla całej drużyny (rowerowej, pieszej lub biwaku). 5. Umie planować pracę w drużynie i w sekcji zgodnie z planem pracy drużyny i regulaminem MDP |
 |
PRZODOWNIK WYSZKOLENIA POŻARNICZEGO Wiedza: 1. Zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i Związku, regulamin MDP i stopnie funkcjonariuszy PSP. 2. Wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka. 3. Wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu. 4. Wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy. 5. Zna zasady prowadzenia działań ratowniczych w natarciu, obronie i osłonie. Umiejętności: 1. Umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka. 2. Umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą. 3. Umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego, w prawidłowym ułożeniu sprzętu w magazynie i na samochodzie bojowym. 4. Brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo pożarniczych dla MDP. 5. Umie wymienić i omówić rodzaje środków gaśniczych wykorzystywanych do gaszenia pożarów. |
 |
ORGANIZATOR PRACY PREWENCYJNEJ Wiedza: 1. Potrafi omówić skutki pożarów oraz ich wpływ na gospodarkę kraju. 2. Zna przepisy przeciwpożarowe obowiązujące w indywidualnym gospodarstwie rolnym, na terenach leśnych i w szkole. 3. Potrafi wymienić oraz omówić przyczyny powstawania pożarów wywołanych przez dzieci i skutki tych pożarów. Umiejętności: 1. Umie posługiwać się i wykorzystywać w pracy z drużyną nowoczesne środki audiowizualne, np.: komputer, prezentację multimedialną, film. 2. Wykonał jedną z następujących prac popularyzujących społeczną działalność strażaka i zagadnienia ochrony przeciwpożarowej w swojej miejscowości: gazetkę ścienną, plakat, hasło, wywieszkę, ostrzeżenie itp.. 3. Brał udział w turnieju wiedzy pożarniczej i konkursach plastycznych organizowanych przez Związek OSP RP i PSP 4. Przygotował wraz z drużyną wizytę młodszych dzieci w remizie OSP. 5. Brał udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu eliminacji środowiskowych OTWP w szkole lub w MDP 6. Przygotował plan zbiórki drużyny na temat zapobiegania pożarom i pomagał w jej przeprowadzeniu. 7. Wykonał przynajmniej dwie prace graficzne ostrzegające przed skutkami lekceważenia obowiązujących zasad bezpieczeństwa pożarowego. |
OGNIKI
|
 |
STRAŻAK TECHNIK Wiedza: 1. Zna rodzaje prądownic wodnych i pianowych oraz ich budowę i zastosowanie. 2. Zna zasady zajmowania stanowiska w przypadku natarcia, obrony i osłony. 3. Zna wady i zalety powszechnie stosowanych środków gaśniczych (wody, piany, Co2, proszków gaśniczych). 4. Wie, jakich materiałów i urządzeń nie można gasić wodą. 5. Wie, na czym polegają różne rodzaje zaopatrzenia wodnego, umie je opisać. 6. Wie, do czego służą i jak zastosować: zbieracz, zasysacz liniowy, wysysacz - injektor, turbopompa, lanca gaśnicza. Umiejętności: 1. Wziął udział w ćwiczeniach sekcji bojowej w charakterze pomocnika roty i wykazał się umiejętnością pomagania prądownikowi w operowaniu różnymi prądami wody lub piany. 2. Umie zastosować różne rodzaje prądów gaśniczych wodnych i pianowych w natarciu na ognisko pożaru. 3. Umie prawidłowo budować linie wężowe główne, gaśnicze, zasilające i ssawne. 4. Umie zebrać wiadomości o stanie zaopatrzenia miejscowości w wodę, ustalić najdogodniejsze miejsce na ustawienie motopompy oraz wskazać rozmieszczenie hydrantów. 5. Umie opisać i przedstawić zastosowanie różnych pomp pożarniczych: autopomp, motopomp, pomp pływających i szlamowych. 6. Umie opisać strukturę jednostek występujących w działaniach bojowych: rota, zastęp, sekcja, pluton w zależności od obsady samochodu bojowego. |
 |
STRAŻAK MECHANIK Wiedza: 1. Zna zasady działania, budowy i obsługi motopompy. 2. Zna rodzaje węży pożarniczych, ich przeznaczenie i sposoby konserwacji. 3. Zna wyposażenie węży tłocznych i ssawnych oraz sprzęt do ich obsługi. 4. Potrafi wymienić środki transportowe używane przez straże pożarne. 5. Zna rodzaje drabin używanych w pożarnictwie i ich zastosowanie. Umiejętności: 1. Przygotował i przeprowadził na zbiórce zajęcia na temat "Rozwój techniki w pożarnictwie". 2. Umie prawidłowo przygotować do pracy różnego rodzaju pompy pożarnicze. 3. Umie opisać zasadę działania pompy pożarniczej w czasie ssania i tłoczenia wody. 4. Umie pod nadzorem uruchomić autopompę w samochodzie pożarniczym, umie wskazać właściwe nasady w samochodzie będącym na wyposażeniu OSP. 5. Umie posługiwać się i rozróżnia numery operacyjne stosowane w łączności radiowej MSWiA. 6. Umie nawiązać łączność ze stanowiskiem kierowania za pomocą radiotelefonu samochodowego i nasobnego. 7. Pomagał w konserwacji sprzętu pożarniczego w swojej straży. |
 |
STRAŻAK ANIMATOR Wiedza: 1. Zna zasady zabezpieczenia przeciwpożarowego spotkań i zajęć świetlicowych z udziałem dużej ilości uczestników. 2. Zna i potrafi przedstawić na zbiórce przynajmniej dwa wiersze, skecze, piosenki lub inne utwory o tematyce związanej z pracą strażaka i popularyzowaniem ochrony przeciwpożarowej. 3. Zna zasady prawidłowego przygotowania zbiórek szkoleniowych dla MDP. 4. Wie, jak w bezpieczny sposób przygotować i przeprowadzić zajęcia terenowe dla sekcji drużyny. 5. Wie, jak przebiega proces planowania pracy rocznej w sekcji i drużynie. 6. Zna zasady funkcjonowania drużyny, zależności służbowe, schemat organizacyjny i regulamin działalności drużyny. 7. Zna historię swojej miejscowości i OSP. Umiejętności: 1. Przygotował samodzielnie i przeprowadził dyskusję na temat przynajmniej 2 artykułów ze "Strażaka", "Przeglądu Pożarniczego" lub w inny sposób przeprowadził akcję popularyzującą czytelnictwo tych pism. 2. Pomagał w prowadzeniu kroniki OSP lub drużyny, organizowaniu kącika dotyczącego historii swojej straży i drużyny, przygotowaniu spotkania z członkami OSP. 3. Przeprowadził na zbiórce, w szkole, na spotkaniu zabawę, zgaduj-zgadulę lub quiz o tematyce pożarniczej. 4. Brał udział w opracowywaniu planu pracy drużyny. 5. Pomagał w przygotowaniu młodszych grup dzieci do OTWP 6. Wspólnie z drużyną rozpropagował i przeprowadził w przedszkolu lub w szkole konkurs plastyczny o tematyce pożarniczej. |
 |
STRAŻAK OPIEKUN Wiedza: 1. Potrafi zorganizować dla maluchów przynajmniej dwie zabawy lub gry o tematyce strażackiej. 2. Zna i potrafi opowiedzieć przynajmniej trzy gawędy lub opowiadania dla dzieci o tematyce pożarniczej. 3. Zna podstawowe zasady opiekowania się dziećmi i pomagał zajmować się maluchami podczas wycieczki, biwaku itp. Umiejętności: 1. Zorganizował wycieczkę dla dzieci do remizy w "Dniach Ochrony Przeciwpożarowej" lub z innej okazji i zapoznał ich np. z uzbrojeniem osobistym strażaka. 2. Pomagał przy budowie lub konserwacji urządzeń znajdujących się na placu gier 1 zabaw, toru saneczkowego, lodowiska w swojej miejscowości. 3. Zorganizował zajęcia dla dzieci w czasie pozalekcyjnym w remizie lub szkole, ucząc je aktywnego i pożytecznego spędzania wolnego czasu. 4. Zorganizował rozgrywki sportowe np. z okazji dnia dziecka lub święta strażaka w swojej miejscowości. 5. Przygotował ciekawe zajęcia dla drużyny na temat komputerów, korzystania z Internetu itp. 6. W porozumieniu z wychowawcą przedszkola lub szkoły przeprowadził z dziećmi Zabawę - pogadankę o ostrożnym obchodzeniu się z ogniem i skutkami pożarów. 7. Zapoznał dzieci z młodszych grup z umundurowaniem, odznaczeniami, symbolami specjalności oraz omówił prace i obowiązki członka MDP OSP (w formie zabawy). 8. Przedstawił wraz z drużyną dzieciom w formie teatralnej lub innej zasady bezpiecznego poruszania się po drogach lub udzielania pierwszej pomocy. 9. Potrafi przygotować drużynę do udziału w uroczystościach strażackich. |
|